ReNature

โญ 8 / 10                  ๐Ÿ‘ฅ 2-4 spelers                  ๐Ÿ•— 40-60 minuten                  ๐Ÿ‘จโ€๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿ‘งโ€๐Ÿ‘ฆ 8+

SPELUITLEG

Doel: In ReNature scoor je punten door dieren in een vallei te plaatsen en gebieden te beplanten. Met je planten scoor je punten en de speler met de meeste punten wint het spel.

Hoe speel je het?

๐ŸŒณ In ReNature ga je een vervuilde vallei herstellen door in het stroomgebied van een beek dieren te plaatsen, door middel van dominostenen, en aangrenzende gebieden te beplanten. Op het speelbord stroomt een beekje waar je dominostenen gaat plaatsen. Het beekje stroomt rondom verschillende gebieden, verschillend in grootte. In deze gebieden ga je planten plaatsen en scoor je punten.

๐ŸŒณ Aan het begin van het spel heeft iedere speler een aantal domino stenen, het aantal is afhankelijk van het aantal spelers, en planten. Zowel in zijn eigen kleur als in een neutrale kleur. Deze planten plaats je op je bord. Er zijn vier soorten planten: gras (waarde 1), struik (waarde 2), den (waarde 3) en een eik (waarde 4). Naast dominostenen en planten krijg je ook 6 wolken die je in het spel kunt inzetten.

Voordat je start, leg je in ieder gebied een gebiedstegel (zonnebloem) die in waarde overeenkomt met het aantal tegels in het gebied.

๐ŸŒณ Wanneer het spel begint heb je al je dominostenen afgedekt voor je liggen, en pak je er drie af die je voor jezelf open neerlegt. In je beurt heb je vier acties die je achtereenvolgens uitvoert. Je begint (1) met het aanleggen van een tegel. Dit kan op een startvakje (omrand op het bord) of aansluitend aan een andere tegel met eenzelfde dier. Vervolgens (2) mag je een plant planten in een gebiedstegel aangrenzend aan de zojuist gelegde tegel. Daarna (3) scoor je punten voor de plant; 1 voor je plant, en 1 voor iedere plant aanwezig in het gebied met dezelfde waarde of lager. Mocht je met het aanleggen van een dominosteen een gebied afsluiten, dit is het geval als er geen mogelijkheid meer is om aan het gebied aan te leggen, scoor je ook het gebied. Dit doe je door de waarde van het aantal planten in het gebied per kleur op te tellen. De hoogste waarde krijgt de hoogste waarde op de gebiedstegel (zonnebloem). De een-na-hoogste krijgt de laagste waarde op de gebiedstegel. Let op: wanneer 2 of meer spelers dezelfde waarde in een gebied hebben, telt deze waarde niet mee in de telling. De speler die het gebied heeft afgesloten ontvangt de gebiedstegel. Achterop de gebiedstegel staan punten welke aan het eind van het spel worden gescoord. Als het scoren is afgerond pakt de speler een dominosteen (4) en vult zo zijn hand aan tot 3.

๐ŸŒณ Iedere speler heeft een aantal wolken die hij op elk moment in zijn beurt mag inzetten. Hiervoor zijn meerdere opties. Als eerste (1) mag je voor 2 wolken het jokerdier veranderen. Het jokerdier mag tegen elke tegel worden aangelegd. Als tweede (2) kun je voor 3 wolken nog een beurt spelen en als laatste (3) kun je een plant in je eigen of neutrale kleur terug nemen op je tableau. Een niet gebruikte wolk is aan het einde van het spel 1 punt waard.

๐ŸŒณ Het spel eindigt als alle spelers geen dominostenen meer hebben. Dan volgt de eindtelling. Alle nog openstaande gebieden worden conform bovenstaande scoring afgerond en de punten worden toegekend. Wolken worden geteld en voor ieder plant die nog op het tableau ligt krijgt de speler minpunten, gelijk aan de waarde van de plant.

De speler met de meeste punten wint het spel.

๐Ÿ’ก ONZE MENING

Om te beginnen; Renature is echt een prachtig spel, de kwaliteit van de componenten is hoog en het artwork is prachtig. Wij zijn enorm enthousiast over dit spel. Het is eenvoudig in regels, maar complex en strategisch in uitvoering. Er zijn veel manieren om punten te scoren of je tegenspelers dwars te zitten. Dit gecombineerd met dominostenen die je niet overal kunt aanleggen maakt het spannend tot het einde.

Een echte aanrader voor de puzzelaar en strategische speler.

Ook is het spel te spelen met kinderen vanaf 8 jaar, hoewel wij dan wel de scoringsmechanismes zouden versimpelen.

Onze score: