DE ALLERSLIMSTE MENS TER WERELD

⭐ 8/10

πŸ‘₯ 2-8 spelers

πŸ•— 45 minuten

πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦ 8+

Wie heeft er niet vanaf de bank naar het televisieprogramma β€˜De slimste mens’ gekeken, en gedacht dat je het beter weet dan de kandidaten. Dit spel biedt je de mogelijkheid om je kennis te testen en te kijken of jij slimmer bent dan je tegenspelers. Je speelt dezelfde rondes als op televisie, en wie na de spannende finale ronde het meeste tijd over heeft wint het spel.

Het spel bestaat uit vijf rondes waar je doorheen speelt. Wie dat het snelste doet triggert de finale ronde.

Je begint met de 3-6-9 ronde waar je kennisvragen krijgt die je moet beantwoorden. Beantwoord je hem goed? Dan ga je een stapje vooruit, weet je het antwoord niet dan krijgen de spelers na jou de kans om de vraag te beantwoorden en een stapje vooruit te gaan. Zodra je pion de tweede ronde bereikt, start β€œde open deur” ronde. Je krijgt dan een onderwerp waar je bij moet omschrijven wat je er van weet. Benoem je de vier kenmerken die op het kaartje staan? Per goed antwoord mag je twee stappen vooruit. In ronde drie, de puzzel, krijg je een kaartje met twaalf begrippen. Je moet de drie woorden vinden die in de puzzel verstopt zitten. Voor ieder goed antwoord ga je twee plekken vooruit. Als laatste kom je in de vierde ronde, ingelijst. Je krijgt een onderwerp en daar moet je tot 10 woorden bij noemen. Voor ieder goed genoemd woord ga je 1 plek vooruit tot dat je de finale bereikt.

Zodra 1 speler de finale bereikt. Wordt de finale ronde gespeeld. De bedoeling is dan om je medespelers zo snel mogelijk naar 0 te spelen. Voor ieder goed antwoord dat je geeft gaan je tegenspelers een vakje terug op het bord. Wie als laatste bij het startpunt aankomt wint.

In deze doos zitten niet alleen vragen voor volwassenen, maar zit ook de junior variant er bij in. Hierdoor kun je het spel ook met kinderen erbij spelen.

Wij kijken regelmatig naar dit programma, en het bordspel blijft dicht bij het tv programma. Voor ons is dit een echte plus. Een spel duurt ongeveer 45 minuten, precies goed wat ons betreft.

De vragen in het spel zijn heel divers. Hierdoor is de herspeelbaarheid hoog en zitten er voor iedereen wel vragen tussen die ze weten. Tegelijkertijd maakt dit het spel soms ook wel lastig, de diversiteit is zo groot dat er ook onderwerpen bij zitten waar je geen idee van hebt. Dit voelt soms een beetje random. Het heeft ons overigens niet gestoord, maar misschien als je het spel super fanatiek speelt kan dit een dingetje zijn.

Wat ons erg aansprak was de junior en volwassen vragen in 1 doos. Wij spelen graag met onze kinderen en dat kan op deze manier. De vragen van de junior versie zijn van een goed niveau vanaf een jaar of 8. De kinderen doen graag mee en vinden het erg leuk.

Een nadeel is wel dat je dan elkaars vragen niet kunt afmaken, terwijl dit juist een leuke dimensie is in het spel. Ook de finale ronde loopt in de mix-variant niet helemaal lekker. Al met al een aanrader voor fans van dit spel, of mensen die op zoek zijn naar een leuk kennisspel wat je lekker fanatiek kunt spelen

Voor wie?  Al met al een aanrader voor fans van dit spel, of mensen die op zoek zijn naar een leuk kennisspel wat je lekker fanatiek kunt spelen