Magnate – The First City

⭐9,5/10

πŸ‘₯ 1-5 spelers

πŸ•— 60-120 minuten

πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦10+

Gameplay

In Magnate: the first city ben je een vastgoedmanager waar je met je medespelers een stad gaat opbouwen. Je doet dit in een buurt rondom het centrum, en het doel is om zo veel mogelijk geld te verdienen. Je gaat kavels kopen en gebouwen bouwen. Je kunt kiezen uit verschillende soorten gebouwen die je, afhankelijk van de buurt en faciliteiten in de buurt (winkels, parkjes, bouwmarkten), inkomen gaan opleveren. Dat inkomen heb je nodig om te gaan doorinvesteren en zo je vastgoed te laten groeien. Maar let op; je kunt niet oneindig blijven groeien. Je zult gebouwen moeten verkopen om meer geld te genereren. En, zodra de markt instort moet je je gebouwen voor veel minder geld verkopen en loop je dus inkomsten mis. De speler die aan het einde van het spel, na het instorten van de markt, het meeste geld heeft wint het spel.

Hoe ga je dit doen? Aan het begin van iedere ronde bepaal je de eerste speler van die ronde door geld te bieden. De hoogte bieder mag beginnen. Vervolgens komen er huurders in je gebouwen. Hoeveel dit er zijn wordt bepaald door het gooien van een aantal dobbelstenen. Dit wordt weer bepaald door het aantal huurders in de directe omgeving van je gebouw. Vervolgens ga je drie acties uitvoeren. Je kiest uit het kopen van grond, bouwen van een gebouw, adverteren om extra huurders te trekken (en dus meer dobbelstenen om te gooien, en meer kans op inkomen), extra inkomsten genereren of een gebouw verkopen. Je kiest de acties in willekeurige volgorde en als iedereen de acties heeft uitgevoerd ga je kijken naar de invloed van jullie acties op de markt. Het kan zijn dat jullie extra risico hebben genomen en daardoor risico-kaarten moeten trekken of de waarde van het land wordt verhoogd. Heb je te veel risico genomen of wordt het land te duur, dan stort de markt in en eindigt het spel. Alle bezittingen die je nog hebt moeten worden geveild tegen een veel lagere marktwaarde en de speler met het meeste geld wint.

Om te beginnen; de kwaliteit van dit spel is echt heel erg hoog. De doos is enorm, en helemaal gevuld met geweldig spelmateriaal. Bekijk bijvoorbeeld de first-player token, nou ja, token.. een echte graafmachine helemaal in stijl van het spel.

Het spel zit erg goed en realistisch in elkaar. Het speelt makkelijk; voor je eerste spel zit er een tutorial deck bij die je helemaal door het spel heen loodst. Super makkelijk en duidelijk.

Het mechanisme werkt goed, het voelt echt alsof je een vastgoed magnaat bent die zijn imperium aan het opbouwen is. Alle factoren beΓ―nvloeden elkaar waardoor het spel iedere keer weer anders is. Het spel is zowel solo, als met 2 (en meer!) spelers erg leuk en komt ook met 2 spelers heel goed tot zijn recht. Kortom: aanrader deze! Echt een aanwinst voor je verzameling.