Pendulum

⭐9/ 10

πŸ‘₯ 1-5 spelers

πŸ•— 60-90 minuten

πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦10+

In Pendulum ga je strijden om de nieuwe β€œtimeless ruler” te worden. Het is een real-time strategy game, wat inhoud dat je op tijd in plaats van beurten speelt. Iedere speler speelt tegelijk zijn acties totdat er een bepaalde tijd is verstreken. Dan wordt het einde van de ronde bereikt, daarna stapt een volgende ronde van de in totaal vier rondes.

Het speelbord heeft vier gedeeltes waar je acties kunt spelen. Drie van deze gedeeltes hebben een zandloper. De zandloper geeft aan in welke rij de acties uitgevoerd kunnen worden. Deze acties kunnen uitgevoerd worden totdat de zandloper leeg is en wordt omgedraaid naar de andere rij binnen het gedeelte. Je mag je meeples plaatsen bij een actie wanneer er geen zandloper in die rij staat. Wanneer de zandloper dan bij die rij komt kun je de actie uitvoeren. Echter je mag je meeple pas weer verplaatsen als de zandloper weer weg is van die rij.

De zandlopers hebben verschillende tijdsduren, dus je moet constant scherp zijn. Als een zandloper leeg is mag een speler deze omdraaien wanneer die wilt, dus het hoeft niet perse.

Het doel is om zoveel mogelijk overwinningspunten te halen. Dit doe je door resources te verzamelen en opdrachten uit te voeren. Daarbij heeft iedere speler zijn eigen karakter met een bijzondere eigenschap die je kan helpen in het spel. Voor de ervaren spelers zijn er ook nog extra uitgebreidere karakters zie een extra dimensie geven aan het spel.

Pendulum is een uniek spel vanwege het tijdsmechanisme. Het thema van tijd is goed uitgevoerd, artwork is prachtig en de kwaliteit van alle componenten is erg hoog.

Het worker-placement mechanisme is slim uitgevoerd en speelt gebalanceerd. Alleen met het real-time effect krijgt het hele spel-mechanisme een andere dimensie. Hierdoor kijk je niet alleen naar je beschikbare resources en acties, maar door de zandlopers ben je constant gefocust en moet je snel spelen en beslissen. Dit is erg leuk.

Nadeel hiervan is weel dat je allemaal heel solistisch speelt en je weinig tot geen interactie met de andere spelers.

Kortom een echte aanrader voor de liefhebbers van het worker-placement mechanisme die een spel met een unieke en leuke twist zoeken.

Eindbeoordeling