TERRORSCAPE

โญ 9/10

๐Ÿ‘ฅ 2-4 spelers

๐Ÿ•— 45 minuten

๐Ÿ‘จโ€๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿ‘งโ€๐Ÿ‘ฆ 14+

In dit Asymmetrische spel heb je twee verschillende rollen. De moordenaar die als doel heeft de mensen in het huis te vinden en te verslaan, en de overlevenden die gevangen zitten in het huis en als doel hebben om samen te ontsnappen aan de moordenaar

Het meest in het oog springende kenmerk van dit spel is de geweldige tafelpresentatie. Het huis waarin het spel zich afspeelt staat letterlijk op tafel tussen de spelers in. De drie overlevenden zitten gevangen in een huis waar een moordenaar probeert hen te vinden. Zij gaan zich bewegen door het huis om te kunnen ontsnappen. Ze kunnen ontsnappen door vijf sleutels te vinden en allemaal bij de deur te staan, of door de radio te maken en te bellen voor hulp. Dan moeten ze nog vijf beurten volhouden voordat de hulp arriveert.

Ze gaan dit doen door te bewegen door de kamers, kamers te doorzoeken of repareeractie op de radio uit te voeren. Als je een kamer doorzoekt op sleutels maak je geluid, geluid dat de moordenaar hoort en hem dus een hint geeft waar jij je ergens bevindt. Ook het uitvoeren van de repareeractie maakt geluid. Het verplaatsen niet, dus zo kun je onder de radar bewegen zonder dat de moordenaar dat weet.

Er zijn ook verschillende kaarten in het spel die je kunt verzamelen. Hier zitten sleutels tussen, maar ook wapens om je te helpen verdedigen bij een confrontatie. Hier zitten ook speciale kaarten tussen om de moordenaar valse informatie te geven over welke plekken geluid is gemaakt.

Er zitten meerdere karakters in het spel, met ieder zijn eigen speciale eigenschappen. Speel je met meer dan twee spelers, dan spelen de spelers ieder een eigen karakter. Speel je met 2 spelers dan speel je alle drie de karakters tegelijk.

Ben je de moordenaar dan zit je letterlijk aan de andere kant van de tafel. Er zitten meerdere type moordenaars in, met ieder zijn eigen eigenschappen. Je kiest aan het begin van het spel je moordenaar waarmee je gaat spelen. Je hebt ook hier een plattegrond van het huis voor je.

Jouw doel is om ten minste 1 van de overlevers te vinden en te vermoorden. Aan het begin van je beurt heb je kaarten in de hand. Hiermee ga je acties uitvoeren, zoals bewegen, zoeken en angst zaaien. Sta je in dezelfde ruimte als een overlevende, en voer je de actie zoeken of angst uit dan volgt een gevecht. Overlevende kunnen kaarten inzetten om hen verdediging op te hogen en daarna worden de dobbelstenen gegooid. Het aantal punten wordt vergeleken met de kracht van de moordenaar. Heeft de moordenaar gewonnen dan verwond je de overlevende, versla je diegene daarna nog een keer dan win je het spel.

Je hebt geen informatie over de locatie van de overlevenden, anders dan een signaal wanneer zij een actie uitvoeren met geluid. Dan krijg jij te horen in welke ruimte er geluid is gemaakt, dit helpt jou om te bepalen welke kant je op gaat bewegen of welke ruimtes je gaat doorzoeken.

Wow wat een gaaf spel is dit! Het geweldige huis op tafel ziet er prachtig uit en is slim gedaan. Je kunt echt niet bij elkaar kijken en het voelt ook echt alsof je tegen elkaar speelt.

De verschillende rollen zijn goed uitgewerkt en zijn gebalanceerd. In het begin moesten we even wennen en hadden we de moordenaar de verkeerde kaarten gegeven en was het spel binnen 10 minuten klaar. Dat bleek niet te kloppen en met het goed verdelen van de kaarten ging het een stuk beter. Het is dus wel zaak goed naar de regels te kijken voor je eerste keer speelt ๐Ÿ˜‰

De rol van de overlevenden is best wel spannend omdat je je acties in volledige stilte uitvoert. Dit is gelijk het puntje wat wij iets minder aan het spel vonden. Met 2 spelers is dat top en gaat het goed, maar als je met meerdere spelers speelt, is het bijna niet te doen zonder overleg. Het is lastig om te winnen en het vraagt een goede timing van je acties en wanneer je geluid gaat maken.

Als moordenaar is het eveneens lastig, je hebt vooral in het begin weinig informatie om op te reageren. Gaandeweg krijg je meer informatie en als je het een aantal keer hebt gespeeld krijg je wat meer inzicht in de verschillende speltactieken.

Met 2 spelers was het bij ons iedere keer spannend wie ging winnen.

Let op; deze review is tot stand gekomen aan de hand van een prototype. De Kickstarter campagne start in Q2 en gaat hopelijk nog meer gave dingen toevoegen aan dit spel

Voor wie?