Encyclopedia

⭐ 9,5/10

👥 1-4 spelers

🕗 60-120 minuten

👨‍👩‍👧‍👦 14+

In Encyclopdia speel je een onderzoeker die wordt ingehuurd om een bijdrage te leveren aan ’s werelds eerste encyclopedie. Je gaat de wereld rond reizen, dieren ontdekken en onderzoeken wat voor soort dier het betreft, waar ze leven, wat ze eten en in welke omstandigheden ze leven. Als je voldoende onderzoek hebt gedaan ga je je bevindingen publiceren in de encyclopedie. Hiermee scoor je punten, en de speler die het meeste punten heeft aan het einde van het spel wint.

Het spel wordt gespeeld over zes rondes en per ronde heb je als speler vier beurten. Aan het begin van een ronde pakt iedere speler (random) 4 dobbelstenen uit de zak. Dit kunnen vijf verschillende kleuren zijn. De dobbelstenen gooi je, en leg je bovenaan je spelersbord. In je beurt pak je een dobbelsteen, van je eigen spelersbord of van een spelersbord van een andere speler. Pak je bij een andere speler, dan krijgt die speler de bijbehorende bonus. Je dobbelsteen kun je op meerdere plekken op het bord neerleggen. Je kunt expeditietokens verzamelen, die heb je nodig om een dobbelsteen van kleur of waarde te laten veranderen, of een dobbelsteen bij de bank neerleggen om munten te krijgen. Ook kun je een extra onderzoeker inhuren die het onderzoeken van dieren makkelijker maakt. Verder kun je dieren ontdekken op het continent dat overeenkomt met de kleur van je dobbelsteen, je kunt de dieren onderzoeken. Hiervoor heb je punten nodig. Je komt aan punten door het aantal ogen van je dobbelsteen te nemen, te verhogen met eventuele onderzoekers die je in je team hebt en met munten of expeditietokens. Zo kun je een of meerdere dieren onderzoeken van hetzelfde continent. Heb je voldoende onderzocht dan kun je gaan publiceren over de onderzochte dieren.

Het spel wordt gespeeld over zes rondes en aan het einde van de ronde worden punten geteld. Je scoort punten door het onderzoeken en publiceren van je dieren, maar ook door het verzamelen van meerdere dieren van een continent of type voedsel en leefgebied.

Wow, dit is een van de toppers van 2022. Wij zijn echt heel erg onder de indruk van dit spel. We hebben het in meerdere samenstellingen en met meerdere spelersaantallen gespeeld en in iedere combinatie was iedereen razend enthousiast.

De opbouw van het spel zit goed in elkaar, je begint met verzamelen van munten, expeditietokens en dieren. Vervolgens kom je er achter dat je op meerdere manieren sets kunt (en moet) maken en komen er verschillende strategieën in het spel. Kies je voor snel meerdere dingen publiceren of ga je juist voor een grote publicatie die je zorgvuldig opbouwt.

Het spel is heel gebalanceerd, welke strategie je ook kiest, de resultaten lagen bij ons iedere keer dicht bij elkaar.

De spelerinteractie is een erg sterk element in dit spel. Omdat je dobbelstenen bij andere spelers kunt pakken, en vaak ook pakt, heb je veel interactie met elkaar en beïnvloed dat op een heel positieve manier je spelbeleving.

De verschillende scoringsmechanismes zijn heel sterk en vragen best wel een tactisch en strategisch spelinzicht. Dit maakt het wat ons betreft een beginnend expert spel.

Over de prachtige look-and-feel en het geweldige artwork hebben we het nog niet gehad, dit is echt prachtig en draagt onzettend bij aan de spelbeleving.

Kortom, voor ons een echte topper die wat ons betreft in een spellenverzameling niet mag ontbreken

Voor wie?

Voor de wat meer ervaren spelers die graag een keer een stapje meer willen, voor de expertspelers die een mooie toevoeging in hun collectie zoeken en eigenlijk voor iedereen die houdt van een wat meer strategisch spel.

let op de fotos zijn gemaakt met deluxe componenten en kunnen daarmee afwijke van de retail versie