⭐9,5/ 10

πŸ‘₯ 2-4 spelers

πŸ•—60-120 minuten

πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦10+

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is DSC_0024-1024x680.jpg

Speloverzicht

In Museum Pictura heb je je eigen museum welke vol gaat hangen  met kunstwerken uit verschillende tijdperken. Je bedoeling is om zo veel mogelijk punten te scoren door meerdere collecties in je museum tentoon te stellen.

Je gaat dit doen door iedere ronde zelf 2 kunstwerken aan te schaffen en minstens 1 kunstwerk uit je hand te ruilen met 1 van de internationale musea. Dan ga je 1 van de volgende drie acties uitvoeren. Of je gaat kunstwerken in je museum plaatsen. Voor ieder kunstwerk die je plaatst moet je een kaart uit je hand afleggen (open naast je neer). Je kunt ook kunstwerken uit de aflegstapels van andere spelers in je eigen museum plaatsen. De tweede actie die je kunt doen is een tijdelijke tentoonstelling openen. Je scoort dan punten voor de collectie die je laat zien, en activeert eenmalige extra’s die je voordelen geven voor het verdere spel.

De derde actie die je kunt kiezen is het aanvullen van je voorraad; je neemt dan alle kaarten die je hebt afgelegd weer in je hand.

Je scoort punten per collectie, hoe groter de collectie hoe meer punten je krijgt. Collecties kunnen bestaan uit een periode waarin de kunstwerken zijn gemaakt of onderwerpen waarover de schilderijen gaan. Om een collectie te vormen moeten de schilderijen wel bij elkaar hangen in je museum. Gelukkig mag je zo vaak als je wilt je museum opnieuw inrichten om de optimale tentoonstelling te creΓ«ren. De speler met de meeste punten wint het spel.

Review

Dit spel heeft ons in ieder opzicht verrast.

Het set collection mechanisme is heel erg sterk doorgevoerd. Doordat je iedere beurt 2 kaarten erbij krijgt in je hand, en je minstens 1 kaart moet ruilen met de internationale musea heb je genoeg roulatie en keuze in hoe je je museum gaat opbouwen. Wel is er met 2 spelers minder variatie in de kaarten in de internationale musea waardoor dit later in het spel wat lastiger wordt om te ruilen. Dit is op te lossen door aan het eind van iedere ronde een kaart bij de internationale musea te ruilen met de pot.

Het scoringsmechanise is heel duidelijk en goed doorgevoerd. Er zijn veel verschillende manieren om punten te verzamelen en wij merken dat we iedere keer een andere strategie kiezen om de collectie op te bouwen, met wisselend succes. Door het strategisch verzamelen en plaatsen van je schilderijen en controle te houden over je aflegstapel kun je ook gedurende het spel veel punten scoren met de tijdelijke tentoonstellingen.

Het spel is erg tactisch en strategisch, het vraagt veel vooruitdenken en tactiek en daarmee volgens ons een expertspel.

Het thema is heel erg sterk doorgevoerd en uitgewerkt. De kunstwerken en de weetjes over de schilder of het schilderij kloppen. De indeling van de collecties is heel waarheidsgetrouw en dat geeft het spel een extra dimensie voor ons.

Dit is met afstand de leukste set collection game in onze collectie. Het spel speelt heel gebalanceerd en soepel, de keuzes zijn duidelijk en overzichtelijk maar zeker niet eenvoudig. Vanaf de eerste beurt voel je al aan dat je goed moet nadenken over welke schilderijen je aan je hand en/of collectie gaat toevoegen omdat iedere kaart je zowel min- als pluspunten kan opleveren.

Wij zijn super enthousiast over dit spel en in onze optiek verdiend deze echt meer aandacht dan hij tot nu toe krijgt. Een toppertje deze!

Zoek je een strategisch spel, hou je van set collection, of wil je een keer een nieuw, wat meer expert-spel spelen? Dan raden je echt aan deze te proberen!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is DSC_0028-1024x680.jpg