Parks

⭐9,5/ 10

👥 1-5 spelers

🕗 45 minuten

👨‍👩‍👧‍👦10+

Speloverzicht

In Parks ga je gedurende vier seizoenen hiken door de national parks van Amerika. Iedere speler heeft twee reizigers die gedurende een seizoen een reis gaan maken. Je reist over een aantal vlaktes, die ieder seizoen worden geschud en dus van volgorde wisselen. Ook wordt er ieder seizoen een andere kaart toegevoegd waardoor iedere ronde (seizoen) anders verloopt.

Het doel is om punten te verzamelen met het bezoeken van national parks en foto’s die je kunt maken. Dit doe je door het verplaatsen van je reiziger -van links naar rechts-, je mag niet terug en niet tegelijk met een andere reiziger een plek bezoeken. Op de locaties kun je verschillende dingen doen. Zoals het verzamelen van resources (water, zon, steen(/bergen), hout (/bomen)). Deze resources gebruik je om nationale parken te bezoeken en toe te voegen aan je collectie. Ook kun je op een locatie foto’s maken voor extra punten.

Aan het einde van iedere ronde worden de locaties geschud en wordt er 1 extra locatie toegevoegd. Na vier rondes eindigt het spel en wint de speler die de meeste punten heeft verzameld met foto’s en parken.

Review

Waar Parks als bordspel echt in uitblinkt is het geweldige artwork van de National Parks van Amerika en de hoge kwaliteit van ieder component, de houten resources en extra gelamineerde kaarten van het spel. Ook de prachtige insert waardoor het spel super compact in de doos past is van hoge kwaliteit.

Onze resources hebben nog een extra upgrade gekregen door de geweldige vinyl stickers van @levity.games waardoor ze nog mooier zijn geworden.

Behalve de kwaliteit van het spel, zit ook de gameplay echt heel goed in elkaar. Het spel maakt gebruikt van een worker placement mechanisme als het gaat over het verzamelen van resources en het bezoeken van parken. Ook het bord wordt iedere ronde, ieder spel modulair opgebouwd. De mechanismes zijn heel gebalanceerd en goed uitgevoerd. Het spel speelt heel rustig en soepel. De keuzes die je kunt maken zijn overzichtelijk en duidelijk, en met genoeg variatie en ruimte voor iedere speler om zijn eigen strategie te kiezen.

Het moge duidelijk zijn; wij vinden dit een van de betere spellen in onze collectie. Het spel speelt heel soepel en gebalanceerd, genoeg keuzes zonder dat er stoom uit je oren komt. Dit maakt het ook geschikt voor wat minder ervaren spelers, maar met genoeg diepgang om ook de strategische spelers te kunnen blijven boeien. De route die er iedere ronde anders uit ziet en de grote variëteit van de National Parks maken ook dat het iedere keer weer anders speelt.

Kortom: een aanrader, voor de strategische speler, de ervaren speler en de minder ervaren speler die een stapje meer wil. Voor de liefhebber van geweldige kwaliteit en prachtig artwork en voor degene die nog net een stapje verder wil; bekijk vooral de upgrade stickers van Levity Games, hierdoor worden de resources nog mooier.

Eindbeoordeling

✔️ Hoge kwaliteit van het spel en artwork

✔️ Gebalanceerde en soepele gameplay