Wonderland’s War

⭐ 9/10

👥 2-5 spelers

🕗 60+minuten

👨‍👩‍👧‍👦13+



Gameplay

In Wonderland’s War kruip je in de huid van Alice, Mad Hatter, Queen of Hearts of Jabberwock en ga je tijdens een bizar thee feestje zo veel mogelijk troepen verzamelen, kastelen bouwen, je leider sterker maken en Wonderlandianen recruten om met je mee te vechten.

Upgrades die je hard nodig hebt, want zodra het feestje voorbij is kom je in de oorlog fase terecht. Een fase waarin de verschillende legers van de leiders tegen elkaar gaan strijden en waar je punten kunt verdienen. Nadat de strijd in ieder gebied is gestreden keert de rust weer terug en gaan de leiders weer thee drinken om zichzelf en hun troepen aan te sterken. Daarna begint de oorlog weer opnieuw.

Na drie keer strijden is het spel voorbij en worden de punten geteld. Gedurende het spel kun je ‘Quests’ verzamelen die je punten opleveren tijdens of na battles. Nadat alle punten zijn geteld wint de speler met de meeste punten.

Wonderland’s War heeft meerdere mechanismes. Allereerst bouw je je bag op met verschillende fiches (vergelijkbaar met Kwakzalvers van Kakelenburg) en ga je draften (fiches uit de zak halen) met een push-your-luck element. Deze fiches bepalen je kracht in een aanval, en dus of je wel of niet wint.



Review

Wonderland War spreekt ons als allereerste aan door het kenmerkende, originele thema van Alice in Wonderland. De cover van de box is werkelijk prachtig evenals de kwaliteit van het artwork en de componenten. Wij hebben helaas niet de deluxe editie, waarbij ook nog geweldige miniaturen en een handige insert zitten, maar ook de retail versie mag er zeker zijn.

Het spel speelt erg soepel en leuk. Doordat je over drie rondes speelt wordt je bag steeds een beetje beter en worden de battles lastiger om te winnen van elkaar. De variatie tussen het thee feestje en de oorlogsfase is enorm en maakt het spel heel divers en leuk.

Wij vinden Wonderland’s War een gebalanceerd spel waar je genoeg lastige keuzes hebt te maken in de thee drink fase om je leider sterker te maken, je legers te verplaatsen en/of versterken en eventueel kastelen te bouwen. Iedere leider heeft zijn eigen eigenschappen waardoor je elke keer weer andere keuzes maakt. De oorlogsfase speelt snel en soepel. Het puck-your-luck mechanisme vinden we erg sterk en leuk. Je trekt fiches tot je wilt stoppen. Iedereeen bepaalt voor zichzelf wanneer hij stopt, degene die dan het verst is op de battle track wint de battle. Maar.. de getrokken fiches gaan niet terug in de zak, maar blijven op je bord liggen tijdens volgende battles tot je ze weer in je zak terug mag doen. Dit betekent dat je in de volgende battle minder fiches hebt om te trekken en dus de battle moeilijker kan winnen.

Omdat je over drie rondes speelt wordt je bag steeds beter. Drie rondes is wat ons betreft precies genoeg. Langer hoeft het niet te duren want dan komt er wel erg veel herhaling in, maar minder rondes is niet fijn omdat je echt je bag en je leider aan het versterken bent. Dit komt het best tot zijn recht in de derde en laatste ronde.

Kortom; een erg leuk en origineel spel. Leuk thema wat sterk is uitgevoerd, originele spelmechanismes en een soepel spelend spel. Wat ons betreft een aanrader!