πŸ‘₯ 1-5 spelers

πŸ•— 45 minutes

πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦10+

SPELUITLEG

Doel: In New York Zoo gaat iedere speler een dierentuin vol bouwen met verblijven en attracties. Degene die als eerst de hele dierentuin vol heeft gebouwd wint het spel.

Hoe speel je het?

🦘Voordat je gaat spelen leg je in het midden van de tafel het grote speelbord met de verschillende tegels klaar. De tegels hebben allemaal verschillende vormen. Iedere speler krijgt een eigen spelersbord, waar je 2 dieren op gaat plaats. Op ieder spelersbord staat welke dieren aan het begin in jouw dierentuin wonen. Plaats vervolgens de olifant op het vakje met de rode stip en begin het spel.

🦘 Aan het begin van je beurt verplaats jen de olifant, afhankelijk van het aantal spelers mag je een bepaald aantal stappen zetten. Je mag zelf kiezen hoeveel stappen je zet, en kan kiezen uit het aanschaffen van 2 nieuwe dieren in je verblijven, of het plaatsen van een nieuw verblijf. Let er op dat je bij het plaatsen van een nieuw verblijf wel een dier hebt om er in te plaatsen.

Als je kiest voor de dieren mag je deze in bestaande verblijven bijplaatsen, of in je voorraad plaatsen om later in nieuwe verblijven te plaatsen.

πŸ¦˜Tijdens het verplaatsen van de olifant kom je ook langs voortplantingsvakjes. Hier krijgt iedere speler die in een verblijf 2 of meer dieren van die soort heeft staan een extra dier (een kleintje) er bij.

🦘 Als je een verblijf helemaal hebt volgebouwd haal je dieren van het verblijf af, plaats je er 1 in je voorraad en de rest gaat terug naar de algemene voorraad. Vervolgens mag je een attractie pakken en deze in je dierentuin plaatsen. De attracties zijn er in allerlei vormen en maten en zorgen er voor dat je dierentuin op de moeilijk bedekbare plekjes ook bedekt kan worden.

Zodra je jouw dierentuin vol hebt gebouwd, win je het spel

πŸ’‘ ONZE MENING

New York Zoo is een van onze favoriete spellen. Allereerst ziet het er geweldig uit. De animeeples zijn fantastisch en voegen echt iets toe aan de spelbeleving. Het spel speelt lekker, de regels zijn overzichtelijk en zowel goed te doen voor ervaren als minder ervaren spelers. Ook is het spel met 2 spelers heel erg leuk, met meer dan 4 spelers duurde het voor ons iets te lang, omdat je vrij individualistisch speelt en je dan lang op je beurt moet wachten.

Een echte aanrader voor de puzzelaar, instapspeler en tactische speler.

onze score:

⭐ 8 / 10