Sobek

⭐8/ 10

πŸ‘₯ 2 spelers

πŸ•—20 minuten

πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦10+

In Sobek wordt een nieuwe Pyramide gebouwd aan de rivier om de God Sobek te vereren. In alle bedrijvigheid is een grote markt ontstaan waar jij en je tegenspeler proberen te gaan handelen. De speler die dit het slimst weet te doen wint het spel. Het lijkt slim om het eerlijk te spelen, maar corruptie ligt op de loer en het kan lonen om het corrupte pad te volgen.

Sobek is een 2-speler spel waar je punten gaat scoren door sets van goederen te verzamelen. Op de markt liggen allerlei goederen (face-up) open. Ook zijn er verschillende handelaren in het spel die ieder een speciale eigenschap hebben. De handelaren liggen face-down op de markt zodat je nog niet kunt zien welke handelaar, met bijbehorend effect, het is.

In je beurt voer je 1 van de drie acties uit. Je kunt een tegel van de markt pakken. Je kunt tegels pakken die in horizontale, verticale of diagonale lijn van de ankhpion die op het bord staat. De tegel die je pakt bepaalt hoe de ankhpion voor de volgende beurt komt te staan. Als je kiest om een tegel te pakken, mag je de tegel die het dichtstbij de ankphion staat zo pakken. Wil je echter liever een tegel die wat verder weg in die lijn ligt hebben, mag je die ook pakken. Alleen dan komen de tegels die je overslaat op je corruptiestapel terecht. Aan jou de keuze of het dit wel of niet waard is..

De tweede actie die je kunt doen is het spelen van een karakter uit je hand, met de bijbehorende speciale actie. Als laatste kun je er ook voor kiezen om een set te verkopen en voor je te plaatsen. Een set bestaat uit minimaal drie tegels van dezelfde soort. Sets scoren je punten aan het einde van het spel. Je scoort punten door het aantal tegels van een soort te vermenigvuldigen met het aantal scarabeΓ«n in je set. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel wint het spel.

Sobek is echt een leuke 2-speler game. Het is net weer even anders dan andere 2-speler spellen. Je gaat je goederen verzamelen om zo goed mogelijk te verhandelen en omdat je maar in 1 richting tegeles mag pakken ligt de verleiding van corruptie steeds op de loer.
Alleen tijdens het scoren kan het nog wel eens anders uitpakken πŸ˜‰

Het spel is heel toegankelijk en speelt soepel, maar krijgt vooral richting het einde van het spel een meer strategisch karakter omdat je goed moet kijken welke tegels je wilt hebben Γ©n welke tegels je niet wilt dat je tegenspeler kan pakken.

De karakters geven het iedere keer weer een verrassende twist.

Zoek je een leuk en toegankelijk 2 speler spel, met voldoende diepgang en uitdaging dan is dit zeker een aanrader.

Eindbeoordeling