WORMHOLES

โญ 8/10

๐Ÿ‘ฅ 1-5 spelers

๐Ÿ•— 45 min

๐Ÿ‘จโ€๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿ‘งโ€๐Ÿ‘ฆ 14+

Doel

Het doel van het bordspel Wormholes is om als eerste speler jouw ruimteschip door de wormgaten te navigeren en als eerste alle planeten te bereiken. Hiervoor moet je slimme keuzes maken en de andere spelers tegenwerken om de overwinning te behalen.

Speloverzicht

Wormholes is een spannend bordspel waarbij spelers de rol spelen van kapitein van een ruimteschip, die passagiers op verschillende planeten moet afzetten. Om te reizen in het sterrenstelsel worden wormholes gebruikt, een nieuwe technologie die het mogelijk maakt om razendsnel van de ene kant van het bord naar de andere kant te reizen. Het spel wordt gespeeld in een aantal ronden, gelijk aan het aantal planeten op het speelbord. Na het bezoeken van alle planeten hebben de spelers nog drie ronden om het spel af te ronden.

In elke ronde kan een speler maximaal drie energie uitgeven om zijn of haar schip te bewegen. Er is ook de mogelijkheid om ‘gratis’ te bewegen door gebruik te maken van wormholes. Als een speler als eerste een wormhole token plaatst bij een planeet, krijgt hij of zij een exploration token. Spelers kunnen ook passagiers afzetten bij de juiste planeet en ondertussen nieuwe passagiers oppikken. Het is slim om hierbij gebruik te maken van wormholes, want als een andere speler jouw wormhole gebruikt, krijg je een extra punt.

Aan het einde van het spel krijgen spelers punten voor hun exploration tokens, elke vervulde passagierskaart en speciale bonussen voor het bezoeken van meer dan vijf verschillende planeten. De speler met de meeste punten wint het spel. Wormholes is een uitdagend bordspel waarbij strategisch denken en het slim inzetten van wormholes cruciaal zijn voor het behalen van de overwinning. De mooie vormgeving en de verschillende mogelijkheden maken dit spel een goede keuze voor fans van science-fiction en bordspellen.

Review

Het spel straalt door zijn vormgeving en innovatieve gameplay een echte science-fiction sfeer uit.

Het spel verloopt in verschillende rondes, waarbij spelers energie kunnen inzetten om hun schip te bewegen. Het gebruik maken van wormholes is hierbij van groot belang: het kan spelers een extra punt opleveren als een andere speler jouw wormhole gebruikt. Passagiers oppikken en afzetten op de juiste planeten levert ook punten op, net zoals het verkennen van nieuwe planeten door het plaatsen van een wormhole token.

Wat Wormholes zo interessant maakt, is de combinatie van strategisch denken, risico nemen en geluk hebben. Het doel is om zoveel mogelijk punten te scoren door op de juiste momenten de juiste keuzes te maken. Visueel is het spel ook erg mooi vormgegeven, met prachtige illustraties en een speelbord dat echt de sfeer van een ruimtereis oproept.

Voor wie?

Wormholes is een aanrader voor fans van science-fiction en bordspellen die op zoek zijn naar een spannende en uitdagende ervaring. Het spel speelt soepel en is niet al te ingewikkeld, en daardoor ook heel geschikt voor de wat minder ervaren speler.