De Zoektocht Naar El Dorado

⭐ 7,5 / 10                 πŸ‘₯ 2-4 spelers                  πŸ•— 40 minuten                  πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§β€πŸ‘¦ 10+

SPELUITLEG

Doel: In El Dorado speel je een avonturier die op zoek gaat de verloren stad El Dorado, om daar te komen moet je door de jungle van Zuid-Amerika door verschillende hindernissen te overwinnen. De speler die als eerste de stad bereikt, wint het spel.

Hoe speel je het?

🏝️ De zoektocht naar El Dorado is een deck-building game waar de spelers competitief tegen elkaar spelen. Je zoektocht gaat door de jungle over verschillende terreinen die je met je kaartendeck kunt doorlopen. Aan het begin van het spel leg je de route uit zoals je die gaat afleggen. Er staan meerdere scenario’s in de spelregels, maar je kan ook zelf een route bedenken.

🏝️ Iedere beurt bestaat uit drie fases. Je begint iedere beurt met vier kaarten in je hand. Je basisdeck met kaarten bestaat uit 8 kaarten, met de symbolen die overeenkomen met de symbolen op het speelveld (hakmes voor hoog grasland, peddels voor over water en munten). Met deze vier kaarten in je hand kun je twee dingen doen. Als eerste (1) kun je verplaatsen. Dit doe je door een kaart die overeenkomt met de stap die je gaat zetten af te leggen. Je mag zo veel stappen zetten als dat mogelijk is met de kaarten in je hand. Je kunt ook kiezen (2) om je deck uit te breiden en een kaart te kopen. Je mag maximaal 1 kaart kopen, een kaart met een munt er op telt voor 1 munt, iedere andere kaart telt voor een halve munt. Kaarten die je hebt gebruikt of hebt gekocht gaan op je aflegstapel.

🏝️ In de tweede fase van je beurt mag je kaarten die je nog in je hand hebt, en dus niet hebt gespeeld in de eerste fase, afleggen op je aflegstapel. De derde fase bestaat uit het aanvullen van je hand tot vier kaarten. Dit doe je vanaf je trekstapel. Als die leeg is, schud je je aflegstapel en dat wordt dan je trekstapel.

🏝️ Onderweg naar de stad kom je verschillende obstakels tegen, zoals onoverbrugbare bergen, waar je dus omheen moet, grote wateren met veel peddels (en weinig peddels in het spel), een dorp waar je een aantal kaarten uit het spel moet halen, et cetera. Ieder scenario heeft zijn eigen uitdagingen.

πŸ’‘ ONZE MENING

Wij zijn erg enthousiast over dit spel. Het spel heeft eenvoudige regels die ook voor onervaren spelers goed te doen zijn. Het is een leuke kennismaking met het mechanisme deckbuilding, maar ook voor ervaren spelers zit er genoeg uitdaging in. Door de verschillende scenario’s en opties is er een grote herspeelbaarheid. En, het spel is enorm gebalanceerd, wij hebben het meerdere keren gespeeld, en iedere keer was het een close finish. Het spel is leuk zowel met 2 als met 4 spelers. Kortom; hou je van deckbuilding? Aanrader! Zoek je een leuk spel om minder ervaren spelers kennis te laten maken met de hobby, zeker een aanrader!

Onze score:

⭐ 7,5 / 10