MARRAKESH

⭐ 8,5/10

👥 2-4 spelers

🕗 120 minuten

👨‍👩‍👧‍👦 14+

In Marrakesh strijd je met andere invloedrijke families voor titels door het slim inzetten van je assistenten en middelen. De speler die hier het beste in slaagt wordt de nieuwe heerser van Marrakesh

Een spel bestaat uit 4 rondes waarin spelers keshis (actieblokjes) kiezen en hun assistenten in verschillende gebieden plaatsen. De keshis worden vervolgens in een toren gegooid om een zwembad te creëren, en spelers kiezen om de beurt 2 keshis van dezelfde kleur. De ontvangen keshis worden geplaatst in de overeenkomstige gebieden, en assistenten in die gebieden worden geactiveerd om acties uit te voeren of het gebied te versterken voor latere acties. Aan het einde van elke ronde moeten spelers hun mensen voeden, en als er middelen ontbreken, ontvangen ze niet alleen negatieve punten, maar verliezen ze ook alle resterende middelen.

De verschillende gebieden in het spel bieden verschillende voordelen en werken met elkaar samen. Zo levert de dadelpalmplantage één dadel per keshi op, de moskee en paleis bieden bonussen op basis van de acties van andere personages, het grote plein stelt spelers in staat om een kijker schijf te draaien voor bonussen, het medina-gebied stelt spelers in staat om poorten te bouwen voor overwinningspunten en matchende actiestenen, het souk-gebied stelt spelers in staat om actiestenen te verzamelen om uit te geven aan goederen en het verkrijgen van overwinningspunten en middelen, het riviergebied stelt spelers in staat om langs de rivier te bewegen voor bonussen en beloningen, het madrasa-gebied biedt technologietegels met directe, ronde of passieve effecten, en het Sahara-gebied stelt spelers in staat om uiteindelijke overwinnings-tegels te ontgrendelen en punten te scoren aan het einde van het spel.

Marrakesh is een spel met verrassende diepgang, de basisregels zijn vrij simpel maar tijdens het spelen ontdek je al snel de vele mogelijkheden die dit spel te bieden heeft. Er zijn veel verschillende strategieën mogelijk.

De spelmechanismes zitten goed in elkaar en spelen soepel. Wij vinden het fijn dat je als speler constant betrokken bent in het spel, en er weinig sprake is van ‘downtime’. Het spel duurt met twee uur best lang, maar het speelt soepel en voelt helemaal niet lang.

Het is een expert spel, met veel strategische keuzes die je steeds moet maken. Dat begint al het bij kiezen van de juiste keshis aan het begin van je beurt, als het kiezen van de goede gebieden, dit effect wordt steeds sterker naar mate het spel vordert.

Wij hebben het spel nu twee keer gespeeld (met twee spelers) en vinden het heel gebalanceerd voelen, de scores liggen iedere keer dicht bij elkaar terwijl de strategie steeds anders was.

Hoewel we super enthousiast zijn over het spel en de gameplay, is het een spel met ontzettend veel componenten, en mist een insert in de box. Er zitten ook geen plastic zakjes bij, waardoor de doos echt 1 chaos wordt en de setup tijd veel en veel te lang wordt. Wij hebben nu zelf zakjes om de componenten gedaan, maar het blijft echt onhandig. Een spel met dit kaliber, en deze prijs heeft in onze optiek echt een minimale insert nodig.

Voor wie?

Marrakesh is geschikt voor de ervaren speler die een goed spel zoeken met een fijne, gebalanceerde gameplay