CITY OF THE GREAT MACHINE

⭐ 9/10

👥 1-4 spelers

🕗 60-90 min

👨‍👩‍👧‍👦 14+

Het doel van City of the Great Machine is om als rebellen de plannen van de geavanceerde kunstmatige intelligentie, de Great Machine, te dwarsbomen en een opstand te ontketenen. In competitieve, coöperatieve of solospelmodi strijd je tegen de Machine en probeer je burgers te mobiliseren om haar meesterplan te verhinderen.

City of the Great Machine is een fascinerend bordspel dat zich afspeelt in een alternatieve geschiedenis waar elektronica nooit echt populair werd en stoomkracht de dominante technologie is. Het spel kan zowel competitief, coöperatief als solo gespeeld.

Het competitieve spel wordt one vs many gespeeld. Een speler heeft de rol van de Great Machine en bestuurt de acties van de drie verbeterde dienaren, terwijl één tot drie andere spelers de rol van rebellen op zich nemen en proberen het plan van de Machine te dwarsbomen. In coöp- en solomodus spelen één tot drie spelers de rebellen die vechten tegen de Great Machine, die wordt bestuurd door spelmechanismen. De cooperatieve variant heeft verschillende scenario’s die je kunt spelen met ieder een eigen win conditie, waardoor ieder spel weer anders speelt.

Het spel wordt gespeeld op een modulair bord, bestaande uit negen verschillende stadswijken. Elke wijk biedt verschillende acties die de spelers kunnen uitvoeren met hun personages. De modulaire aard van het bord betekent dat het spel voor elke sessie anders kan worden opgezet. De wijken kunnen zelfs tijdens het spel verplaatst worden, wat leidt tot veel tactische en strategische beslissingen.

Elke wijk heeft een aantal burgers waarvan de identiteit aan het begin van het spel verborgen is. Afhankelijk van hun identiteit zullen de burgers meer of minder geneigd zijn om de rebellen te steunen naarmate het spel vordert. De rebellen proberen de burgers te identificeren en ze naar de wijken te verplaatsen om voldoende sympathisanten bij elkaar te krijgen om de bewakers te overwinnen en een opstand te starten. Als de rebellen dit drie keer doen voordat de Great Machine haar masterplan voltooit, winnen ze. Anders verliezen ze.

De Great Machine-speler probeert de rebellen lang genoeg tegen te houden om haar masterplan te voltooien. Het masterplan fungeert min of meer als een timer, maar kan sneller of langzamer verlopen afhankelijk van de acties van de spelers.

Elke rebel heeft zijn eigen speciale vaardigheid en er zijn acht om uit te kiezen. Drie daarvan zijn altijd aanwezig, ongeacht het aantal spelers. De Great Machine heeft altijd drie dienaren die functioneel identiek zijn, maar ze heeft een aantal vaardigheden (richtlijnen) die wel of niet in een bepaald spel kunnen voorkomen. Deze vaardigheden kunnen door de Great Machine worden gebruikt en door de rebellen worden verwijderd. Deze mechanismen vergroten de variabiliteit van elk spel en verhogen de herspeelbaarheid.

City of the Great Machine heeft uitstekende componenten van topkwaliteit. Zowel de kartonnen onderdelen als de kaarten en de miniaturen zijn van hoge kwaliteit en zien er geweldig uit. Het artwork vinden wij uitstekend passen bij het steampunkthema. Het spel ziet er geweldig uit op tafel en draagt enorm bij een de spelbeleving.

Er zijn twee handleidingen, een om te leren spelen en een om vragen tijdens het spel op te zoeken. Dit maakt zowel het leren als het spelen van het spel veel gemakkelijker. Erg slim bedacht!  Het spel bevat ook veel referentiekaarten die handig zijn tijdens het spel.

Wij zijn erg enthousiast over dit spel. Het heeft ons aangenaam verrast zowel in competitieve als coöperatieve spellen. We hebben het spel zowel met twee als met vier spelers gespeeld. En eerlijk gezegd werkt het voor ons het beste met twee spelers. Er is wat minder downtime en het was bij ons iedere keer super close of we wel of niet gingen winnen (in cooperatief) of wie er ging winnen bij de competitieve variant.

Het spel biedt diepe strategie en tactiek, en elke zet heeft gevolgen. Dit geeft soms wel het “stoom uit de oren” gevoel.

Voor wie?

Ik raad dit spel ten zeerste aan voor bordspelliefhebbers die comfortabel zijn met een complexiteit vergelijkbaar met Pandemic en klaar zijn voor de volgende stap. Het is een geweldig spel dat plezier biedt in alle spelmodi!